In gesprek met deelnemers van de leergang Wijkontwikkeling
Terugblik op de derde leergangEr zijn weer dertien nieuwe Wijkmakers!
Op 20 juni sloten zij de leergang wijkontwikkeling succesvol af en kregen hun Wijkmakers-certificaat. In een gezellig volgepakte huiskamer in de Suikerfabriek vertelden zij hun persoonlijke verhalen en presenteerden ze hun groepsopdrachten. Verdeeld in vier groepen doken de deelnemers een casus in: broedplaatsen in de oude Esso garage in De Wijert-Noord en op Plein Oost in Beijum, een interactief placemaking-spel in Stadshavens en een voorstel voor een dementievriendelijke inrichting van de openbare ruimte in De Wijert-Noord.
Zo divers als de eindopdrachten, zo divers was ook weer de samenstelling van de groep. En dat heeft veel gebracht. Een week na de eindpresentaties praten we met 3 deelnemers. Hoe kijken zij terug op een jaar lang samen leren? We gaan in gesprek met Jeanine Glazenborg (Nijestee), Jenny Ritzenhoff (GoeieBuurt) en Hester Bax (Grunneger Power).
Het mooie van een breder netwerk hebben is dat ik nu in veel meer sectoren en wijken mensen weet te vinden.
Samen bouwen aan een sterk netwerk
Op het kantoor van Wijkmakers aan de Paradijsvogelstaat zitten we aan tafel en eten een taartje. Jenny begint over haar verwachtingen van de leergang: "Ik hoopte vooral veel nieuwe mensen te ontmoeten, te bouwen aan een gezamenlijk netwerk. En dat is gebeurd." Tijdens de kennismaking vertelde Jenny dat ze met GoeieBuurt vooral in de Korrewegwijk werkt en het netwerk daar goed kent. "Ik ben benieuwd hoe ze het in andere wijken aanpakken, waar Goeiebuurt niet zit. Hoe ze daar de behoeften en uitdagingen van mensen polsen."
Jeanine vult aan. "Ik was vooral nieuwsgierig naar de bestaande samenwerkingen in de wijk. Er gebeurt al zoveel aan wijkvernieuwing in Groningen." Vanuit haar rol als projectmedewerker is Jeanine in alle wijken te vinden waar Nijestee werkt aan verbeterprojecten van hun woningvoorraad. "Iedereen heeft zijn eigen opgave in de wijk. Soms werk je samen maar vaak doen we het nog los van elkaar. Tijdens de leergang leerden we hoe je 'samen leert' over de wijk door elkaars perspectief beter te begrijpen."
"Het mooie van een breder netwerk hebben is dat ik nu in veel meer sectoren en wijken mensen weet te vinden", vertelt Hester. Als projectmedewerker bij Grunneger Power begeleidt Hester lokale energie-initiatieven. Ze is technisch onderlegd als milieukundige en haar ambitie is om wijkontwikkelaar te worden: vooral leren over de sociale aspecten van wijkvernieuwing.
Wat kom je halen en wat kom je brengen?
Tijdens de leergang doen de deelnemers inspiratie en ervaring op door te horen van experts uit het werkveld. Maar de leergang is niet enkel halen! Tijdens de intakes stelden we ze daarom allemaal de vraag: en wat kom je brengen?
Hester vertelt over hoe haar kijk op de wijk verbreedde: "De context van wijkvernieuwing is voor mij veel groter geworden. Positieve gezondheid bijvoorbeeld, is niet iets waar ik me dagelijks mee bezig houd bij Grunneger Power, maar heeft wel een link met het verduurzamen van woningen. Zo focussen we nu naast isoleren ook veel meer op goede ventilatie. De module over gezondheid in de wijk gaf me veel inzichten daar over. Input van anderen, die meer ervaring hadden in de zorg verrijken dit perspectief."
Jenny en Jeanine benadrukken ook de waarde van het samen eten na elke module. Door iedere modueldag af te sluiten met samen eten leer je elkaar beter kennen. Daar kon je het samen met de sprekers nog hebben over de dag maar ook over het alledaagse van het werken in de wijk. Daarnaast zegt Jenny dat het super behulpzaam is om te weten wat er in andere organisaties speelt, en daar kom je alleen maar achter door met elkaar in gesprek te gaan.
Het is niet zo zwart-wit. Je leert door verschillende mensen een stukje van de wijk(vernieuwing) kennen. Door al die stukjes bij elkaar te puzzelen krijg je een helderder beeld van wat er speelt in de wijk.
Werken aan professionele ontwikkeling
Als ik vraag wat de leergang ze heeft gebracht krijg ik een verrassende lijst: verbrede kijk op de wijkvernieuwing, dat ik broedplaatsen super belangrijk vindt, meer zelfvertrouwen, assertiever geworden, opvallend hoeveel leuke wijkcentra er zijn.
In de leergang zijn we aan de slag gegaan met een mix van inhoudelijke wijkvernieuwingsthema’s zoals ruimtelijke kwaliteit en energietransitie maar stonden we ook stil bij professionele waarden, ethische dilemma’s en hoe je je cirkel van invloed kan vergroten. "Het is niet zo zwart-wit", zegt Jenny. "Je leert door verschillende mensen een stukje van de wijk(vernieuwing) kennen. Door al die stukjes bij elkaar te puzzelen krijg je een helderder beeld van wat er speelt in de wijk".
Jeanine onderschrijft dit: "Soms ligt er meer kennis bij een organisatie. Dan is het jammer dat deze informatie niet altijd even goed gedeeld kan worden tussen verschillende partijen in de wijk. Dit kan dan leiden tot onduidelijkheid, onbegrip of onrust onder bewoners in de wijk".
Tot slot vraag ik de groep wat ze van Wijkmakers verwachten in de toekomst. "Het was een bewogen jaar met veel activiteiten, ook naast de leergang", zegt Jenny. Alle drie willen ze graag op de hoogte blijven en vinden ze juist de kortere activiteiten zoals de maandelijkse wijkwandeling daar ideaal voor. "Je kan op allerlei manieren leren over de wijken in Groningen, maar ik leer het meest door mee te lopen met iemand die veel ervaring heeft van de wijk", zegt Hester.
Wijkmakers kijkt alweer vooruit naar een nieuwe leergang die van start gaat in september. Daarvan kun je je nu nog aanmelden voor de laatste paar plekken.
Met drie leergangen achter ons groeit het alumninetwerk. In de komende maanden gaan we daar meer mee doen: hun kennis en expertise inzetten en samen blijven werken om de wijken een stukje mooier te maken.
Auteur: Robin Kramer. Foto's: Nienke Maat